BIR GUN HERKES 15 DAKIKALIGINA BURAYA MOTTO YAZACAK /JUNE 2010

"fenomensin lan sen!"

5 Şubat 2010 Cuma

Fado


Fado, 19. yüzyıldan günümüze kadar uzanmış bir Portekiz halk müziği türüdür. Fado'nun tam bir çevirisi olmamakla beraber, kelime anlamı kadere veya alın yazısına yakındır.
Fado, balıkçı, kaşif ya da denizci olan sevgililerini, eşlerini denize uğurlayan ve onların geri dönmesini umutla bekleyen 19. yy Portekiz kadınlarının artık beklenen yakınlarının geri gelmemesi üzerine denize karşı yaktıkları ağıtlardan türemiştir. Bu nedenle Fado, derin acıların, hüzünlerin, özlemin, nostaljinin, mutluluğun ve aşkın ifade edildiği bir müzik türüdür.
Fado'nun, isimlerini Portekiz'in Lizbon ve Coimbra şehirlerinden alan iki türü vardır. Coimbra'nın sade bir tarzı olmakla beraber Lizbon fado'su daha yaygındır. Günümüz Portekiz'inde modern fado bir çok ünlü müzisyenin icra ettiği popüler bir müzik dalıdır.
Klasik fado bir Portekiz gitar ve bir klasik gitar eşliğinde tek bir şarkıcının performansıyla icra edilmektedir. Modern fadonun ise yaylı çalgılar dörtlüsünden tüm bir orkestraya kadar çeşitli uygulamaları mevcuttur.
20. yüzyılın en ünlü fado sanatçısı Amalia Rodrigues'dir.


Amila Rodrigues hanimefendi bizim Muzzeyyen Senar tadinda bir ablamiz, sarkilari gercekten sok icli okuyor. Cok rafkli bir yorumu var, fado icin tek odali bir ev tanimlamasi yaptiktan sonra ben fado soylerken kendim icin iki oda daha aciyorum diyerek fadoya kattigi farki vurgulamistir.

Bu muzigin beni etkilen kismi ise Portekiz gitarinin sesi :





Oyle sevilen bir insanmis ki memleketi  Portekiz de, 1999 yilinda oldugunde 3 gun yas ilan edilmis.

Topragi bol olsun!



3 yorum:

Ateş Böceği dedi ki...

Mariza muhteşemdir..Bende çok beğenerek dinliyorum eğer dinlemediyseniz tavsiyemdir dinleyiniz..

dereotundannefretederim dedi ki...

Bir sey daha ogrendim.

Bizden pay bicersek;
Bizde hic bir sanatci oldugunde boyle bir yas ilan edilmis miydi? Hatirlayamadim ben.

Allegra'nde dedi ki...

ben de seviyorum fado'yu ve mariza cidden çok başarılı. ama daha naif bir fado için kesinlikle monica molina derim :)